Att köpa en motorcykel
Det finns flera sätt att köpa motorcyklar på. Det kan vara så att man köper en helt ny sådan från en återförsäljare, en begagnad variant från en bilförsäljare, en motorcykel som är ute på annons eller en som någon bekant säljer. Oavsett hur man väljer att köpa sin motorcykel finns det en del saker man bör tänka igenom innan köpet.
Finns det skulder på fordonet?
Genom Transportstyrelsen kan man få reda på om det finns några skulder på den motorcykel man vill köpa. Om så är fallet är det klokt att antingen man själv, eller den tidigare ägaren ser till att betala dem snabbt. När man som ny ägare tar över ett fordon får man också med eventuella skulder. Om de inte betalas finns det en risk att bilen blir tagen i anspråk av Kronofogden när skulderna hamnar där.
Besiktning
I stort sett alla fordon som rör sig på de svenska vägarna ska vara besiktigade. Så är även fallet för motorcyklar. Vid besiktningen gås fordonet igenom för att man ska kunna se om det är trafiksäkert. Ett fordon ska besiktigas med jämna mellanrum och om det inte sker får det automatiskt körförbud. Det innebär att man inte får köra fordonet mer än kortaste väg till närmaste besiktningsstation. Att se till att motorcykeln är besiktigad innan köp är alltså klokt.
Garanti
Om man köper en begagnad motorcykel är det inte speciellt troligt att man får någon typ av garanti på den. Köps den begagnad av en bilhandlare kan det dock finnas en kortare garanti om tre månader. I regel gäller den dock bara på vissa typer av fel. Köper man en helt ny motorcykel kan man förvänta sig längre och mer omfattande garanti. Om det är så att säljaren inte går med på någon sådan bör man dra öronen åt sig.
Överlag när det gäller garantier bör man inte lyssna på muntliga avtal. Man ska alltid be att få alla löften om reparationer och annat på papper. I annat fall är det svårt eller omöjligt att bevisa vad man kommit överens om ifall något strul skulle uppstå.
Fordonets historia
Det är också viktigt att ha koll på motorcykelns historia. Det gäller speciellt om man köper en importerad sådan. Det finns gratistjänster online där man kan se om motorcykeln varit krockad eller liknande. Om ett försäkringsbolag i Sverige dömt ut motorcykeln, och den sedan exporterats till ett annat land där den reparerats är det inte säkert att den kommer att gå att försäkra när den kommer tillbaka till Sverige. Det har helt enkelt att göra med att man inte kan garantera att motorcykeln är säker att åka på. Det spelar ingen roll om den besiktigas utan anmärkning, försäkringsbolagen kan vägra att låta kunden försäkra den.